پادكست پيكان، شماره دهم سال رونمایی از خودروهای جدید

شاید باورتون نشه ولی امسال قراره 8 تا شرکت خودروسازی در ایران، خودروی جدید به بازار بدن و این بعد از دوسال می‌تونه خبر خوبی باشه و میشه به سال 99 گفت، سال رونمایی از خودروهای جدید

اگه شماره‌هاي قبلي پادكست پيكان رو دنبال كرده باشيد، متوجه شديد كه ما براي پرونده‌هاي اصلي معمولا سراغ اتفاق‌هايي رفتيم كه توي سال‌هاي گذشته روي صنعت يا بازار خودرو تاثير گذاشتن. توي شماره دهم پادكست اما پرونده اصلي درباره برنامه‌هاي پيش‌روي صنعت خودروئه و يكي از جذاب‌ترين اين برنامه‌ها، مدل‌هاي جديد خودروئه كه خودروسازاي داخلي وعده دادن امسال از اونها رونمايي مي‌كنن.

حدودا دو سالی می‌شه که شرکای خارجی خودروسازای ایرانی، همونایی که آقای نعمت زاده وزیر سابق صنعت، مدعی بود که یه جوری باهاشون قرارداد بسته که نمی تونن از ایران برن، با اولین تشر ترامپ ساک سفر بستن و رفتن. این رفتن هم یه جوری بود که حتی جواب ایمیل شرکت های ایرانی رو هم نمی‌دن تا براشون دردسر نشه. توي اين مدت، واردات خودرو هم ممنوع بوده و در نتیجه به غیر از یکی دو مورد، خودروی جدیدی در بازار ایران رونمایی نشده. این اتفاق برای مایی که بعد از برجام نمی دونستیم به کدوم برنامه رونمایی برسیم خیلی دردناک تره اما امسال در شرایطی که کرونا باعث شده شرکت های خودروساز خارجی برنامه رونمایی‌هاشون رو عقب بندازن، در ایران خبرهایی شنیده می‌شه از ورود خودروهای جدید. البته می‌دونم که می دونید قطعا سطح این خودروهای جدید خیلی بالا نیست. در این اپیزود بهتون می‌گیم که کدوم شرکت ها، قراره چه خودروهایی بیارن.

سایپا

سایپا بالاخره قراره امسال شاهین رو که البته قبلا اسمش رهام بود رو بفرسته توي بازار، شاهین سال 97  در نمایشگاه خودرو شیراز به عنوان جدیدترین خودروي ملی معرفی شد. الان از اون روزها داره 2 سال می گذره ولی هنوز چشممون به جمال شاهین روشن نشده ولی گویا امسال قراره جمال این خودروی هزار اسم در بازار بالاخره رویت بشه.

سایپا همچنین برنامه داشت که رونمایی نسخه کراس اوور پلتفرم SP100 رو در بهمن یا اسفند ۱۳۹۸ انجام بده. اما این خودرو چند روز قبل از انتخابات مجلس و در اواخر بهمن ۹۸پارسال در حاشیه جلسه هیئت دولت به کابینه معرفی شد. هنوز شرکت سایپا نام تجاری برای SP100 کراس اوور در نظر نگرفته که با توجه به سابقه اسم گذاری سایپا، به نظرم با همون شیوه قرعه کشی شورای رقابت براش اسم بذارن بهتره.

ایران خودرو

آبی پوشای جاده مخصوص هم گفتن امسال قراره کلی خودرو معرفی کنن که هم شاسی بلند توش هست هم سدان. دوتا از اونا كه K132 و K125 هستن و فعلا اسم ندارن و باید صبر کنیم اول اسمشون معلوم بشه بعد هم دست به دعا برداریم که ایشالله که قراره بیان تو بازار. بقیه هم رو که می دونید بهینه شده قبلی ها یا اتومات شده اونا هستن که می‌گذریم ازشون.

اما بریم سراغ چینی‌ها. خب امسال که از واردات خودرو خبری نیست، خودروسازای اروپایی هم با وجود تحریم بعیده بیان و تو ایران خودرو تولید کنن، پس امسال، سال چینی‌هاست مثل چند سال گذشته. البته که من به شخصه خیلی مخالف چینی ها نیستم چون واقعا محصول خوب هم بسیار دارن.

مدیران خودرو

مدیران خودرو که توي 10 سال گذشته خیلی خوب بازار ایران رو دستش گرفته  و مشکلش اونجاست که ماشینای دست دومش به سختی فروش می‌رن امسال می‌خواد دو تا خودروی جدید بیاره تو بازار. تا حرف مدیران خودروئه من یه موضوعی رو بگم، پارتنر مدیران خودرو شرکت خودروسازی چریه که خب تقریبا شرکت دولتی چین محسوب می‌شه. خودروهایی که به بازار ایران میاره تحت دو تا برند مدیران خودرو و چری به بازار میاد که قبلا خودورهای لوکس و با کیفیت‌ترش رو با نام چری می‌داد به بازار اما الان یه برند لوکس تر آورده به اسم اکسید. شاید به نسبت سایر برندهای با کیفیت چینی انتقاد بهش وارد باشه اما انصافا وفادارترین شریک خودرویی ایرانی ها محسوب می‌شه. این شرکت 2 تا ماشین جدید آورده كه قراره امسال عرضه کنه، البته با برند چری و یکی دیگه هم اکسید. تیگو 8 یکی از اونا است و اکسید TX هم که برند لوکس چری به حساب میاد.

یکی دیگه از محصولاتی که مدیران خودرو قراره امسال عرضه کنه، ام وی ام ۳۱۵ پلاسه که نمونه ارتقا یافته نسخه معمولی به حساب میاد. این خودرو در بحث ظاهری تغییرات جزئی داره و بیشتر تغییراتش در بخش کابین و قوای فنی تعريف شده و ایشالا که همينجوريه.

کرمان موتور

و اما کرمان موتور که تازه تونسته بود با برگشتن هیوندای به دوران اوج خودش برگرده اما اونم گرفتار تحریم شد، قراره دوباره با برند جک خط تولیدش رو زنده نگه داره. سه تا گزینه مطرحه، جک اس 7، جک اس 4 و پیکاپ تی 8. حالا باید ببینیم کدومش اول میاد.

خودروسازان بم

به نظرم برای خودروسازان بم یه وردی، جادویی، چیزی خوندن. این بنده خداها تا میان به جاهای خوب برسن یه بلایی سرشون میاد. خودروهای گل فولکس واگن رو یادتونه؟ اینا تولید این شرکت بود. بعد که تحریم شدیم فولکس رفت. تا چند سال این شرکت خیلی کار خاصی نمی کرد تا اینکه قرار شد محصولات جیلی رو تولید کنه. اونجا هم به بن بست خورد متاسفانه. اما الان قراره با لیفان یه کارایی بکنه. عرضه لیفان ایکس 70 از جمله اون کاراست البته اگه نحسی دیگه ای دامن این شرکت رو نگیره.

ماموت خودرو

رسیدیم به خودروساز مورد علاقه من که البته هیچ وقت خودروساز نشد و خودروساز هم نمیشه به نظرم. ماموت خودرو زیرمجموعه گروه صنعتی ماموته که سال هاست بازار خودروهای تجاری ایران رو مثل موم توي دستش داره. بعد از برجام هوای ورود به بازار خودروهای سواری به سر این شرکت هم زد. اولش اومدن گفتن فولکس قراره بیاد تو ایران تولید کنه، بعد فولکس گفت من غلط بکنم. بعدش بالاخره با هزار کش و قوس، قرار شد یه سری خودرو وارد بشه با برند فولکس واگن كه وارد هم شد اما شیوه فروشش کلی حاشیه درست کرد. حالا من خیلی وارد این جزییات نمی‌شم، شاید بعدا تو یه اپیزود همه جزییات رو توضیح دادم. در حال حاضر شنیده می‌شه که یه برند گمنام به نام یما که طبیعتا چینی هم هست قراره در ماموت خودرو تولید بشه. دو تا مدل تی 80 و اف 60 از جمله خودروهاییه که قراره ماموت وارد بازار کنه. خیلی ها معتقدند ماموتی ها بلد نیستن ماشین سواری یا حتی بدتر چینی بفروشن، اونا معتقدند فولکس هم خودش فروخت و ماموت کاری نکرد.

سیف خودرو

سیف خودرو هم اون قدیما سوبارو می آورد اما از اونجایی که سوبارو سهم زیادی از بازار آمریکا داره خیلی زود از بازار ایران رفت. به قول یکی از مدیران وقت سیف خودرو، هر وقت که پرچم خودروسازهای آمریکایی تو جاده مخصوص بالا رفت میشه انتظار داشت سوبارو هم بیاد. بگذریم؛ سیف خودرو بعد سوبارو رفت سراغ بیسو، اما دوباره تحریم مانع شد و به هرحال سیف خودرو نتونست باهاشون ادامه بده و  رفت دنبال یه برند جدید دیگه که زیرمجموعه همون برلیانس معروف سایپاست. SWM اسم این برنده که سیف خودرو یه سری از محصولاتش رو تحویل داده و قراره که این سبد رو بزرگتر کنه.

خودروسازی فردا

خانواده گرامی هم انگار بالاخره می خوان یه چیزی تو سمنان تولید کنن، یادتون هست که این همون خودروسازیه که آقای روحانی چند هفته مونده بود به انتخابات دور دومش، همراه آقای یکه زارع مدیرعامل سابق ایران خودرو، رفتن سمنان تا برای تولید 50 دستگاه سمند در روز افتتاحش کنن؟ این رقم رو به هر خودروسازی در جهان بگی فکر می‌کنه داری بهش فحش میدی. از این هم بگذریم که سوباروی ژاپن تقلب کرده لوگوش رو از روی لوگوی این شرکت زده. خلاصه که گرامی‌ها دفتر فروش جیلی تو خیابون شریعتی رو دادن به چند تا خودروهای دانگ فنگ و اسمش رو گذاشتن فردا و  اسم شرکتشون رو هم گذاشتن خودروسازی فردا. قراره از این به بعد خیلی فردا تو خیابون ببینیم امیدواریم بیشتر از 50 تا باشه. آخه فردا هم شد اسم ماشین؟ یکی از سایت‌ها فردای معرفی این خودوها تیتر زد: « دیروز فردا رونمایی شد».

کارمانیا

این شرکت جز معدود شرکت هایی بود که از اول با یه برند چینی با کیفیت کار کرد. بی وای دی واقعا محصول خوبی بود ولی خب کارمانیا نتونست بخشی از خودروها رو تحویل بده. حالا این شرکت  دفتر جدیدی رو تو کیلومتر 21 جاده مخصوص درست کرده و بالاخره از ساختمون صدف زدنه بیرون. رو سر در این شرکت که دیوار به دیوار مرتب خودروئه یه لوگو جدید کنار کارمانیا نصب شده، که هنوز هیچکس نفهمیده لوگوي چه برندیه. دوتا فرضیه وجود داره درباره ماشین جدید کارمانیا، اول اینکه برند جدیدشون انقدر ناشناخته است که گوگل هم چیزی ازش نمی دونه، فرضیه دوم اما میگه احتمالا اینا هم راه گرامی‌ها رو دارن می‌رن، یه برند جدید ایجاد کردن تا به مشکل تحریم برنخورن.

همونطور که متوجه شدين، همه ماشین‌های جدید و شرکت‌هایی که امروز دربارشون گفتیم محصول کشور دوست، چین هستن و به نظر میاد امسال بايد خيلي بیشتر درباره خودروهای چینی بشنویم. نه اینکه بگیم چینی‌ها بد هستن، نه اتفاقا روند رو به رشدشون طی سال های اخیر خیره کننده بوده، شما همین چری اکسید رو با ام وی ام 110 مقایسه کنید می‌بینید میزان پیشرفت رو اما اونچه ما رو به فکر فرو برد و شاید شما رو هم کمی متاثر کنه، اینه که واقعا ما تا کی باید از خودروهای با کیفیت و مدرن دنیا به دور باشیم و نذاریم خودروهای اروپایی، ژاپنی و کره ای وارد کشور بشن؟

در عوض چیکار می کنیم؟ همچنان نشستیم  و دنبال راهکاری برای حمایت خودروسازان داخلی هستیم. خودروسازايي که با این همه حمایت توي 40 سال اخیر همچنان نتونستن یه خودروي با کیفیت  اونم نه در حد اروپا و ژاپن كه در حد و اندازه همین چینی ها تولید کنند.

ورود به گفتگو

بیشتر

Subscribe