ایران خودرو از ابتدای سال چند خودرو تحویل داد؟ افزایش بی حاصل تولید

افزایش بی حاصل تولید

افزایش بی حاصل تولید‌ ؛ این شاید نتیجه براوردی ساده از عملکرد ایران خودرو تحت مدیریت فرشاد مقیمی از فروردین تا مهر ماه امسال باشد.

همانطور که در آخرین اپیزود از پادکست پیکان گفتیم، فرشاد مقیمی – معاون سابق وزارت صمت – که با انتصاب رضا رحمانی وزیر سابق این وزارتخانه از سال قبل کار خود را در بزرگترین شرکت خودروسازی ایران آغاز کرده، بر خلاف شعارها و وعده‌های ابتدایی، نتوانسته تغییری در روند اداره این خودروسازی ایجاد کند و هرچند با تلاش رسانه‌ای این خودروسازی تلاش شده از تحولی بزرگ در ایران خودرو گفته شود اما براوردها نشان می‌دهد نه تنها کارخانه تحت مدیریت مقیمی نتوانسته گره‌ای از مشکلات گذشته خود باز کند، که حتی ابهام‌ها در مسیر پیش‌روی این خودروسازی نیز افزایش یافته است.

ایران خودرو در ماه‌های گذشته در بهبود شرایط و آمارهای عملکردی خود، در جا زده است و با توجه به شرایط موجود، بعید است تحولی جدید در ماه‌های باقی مانده از دولت دوازدهم رخ دهد.

ایران خودرو چند هفته قبل، از محصول جدید خود، K132 رونمایی کرد. خودرویی که هرچند تلاش شده دستاوردی مهم در عرصه خودروسازی نامیده شود اما در عمل با ابهام و چالش رو به روست و نخستین ابهام این است که دستاورد مهم مقیمی، حتی هنوز نام تجاری ندارد. در کنار آن با توجه به اینکه بخش قابل توجهی از فرایند طراحی و تولید این خودرو در دوره مدیریت قبلی ایران خودرو پیگیری شده، تلاش برای کسب اعتبار برای مدیریت جدید ایران خودرو، دور از واقعیت است.

معضل مهم دیگری که ایران خودرو از ابتدای مدیریت مقیمی با آن رو به رو بود و هنوز تغییری در این روند مشاهده نمی‌شود، زیان دهی ایران خودرو در سال‌های گذشته است. آمارها نشان می‌دهد ایران خودرو در سال‌های گذشته، چند هزار میلیارد تومان زیان قطعی داشته و با وجود تمام امتیازاتی که دولت برای خودروسازان داخلی قائل شده، هنوز خبری از بهبود در وضعیت آماری شرکت نیست.

در چنین شرایطی افزایش تولید خودرو، به معنای افزایش زیان خودروساز است. هرچند در نگاه نخست، با افزایش فروش، درآمدها بالا می‌رود اما در عمل، وقتی خودروسازی، محصولات خود را با زیان به بازار می‌رساند، عملا در اتفاقی عجیب، کاهش تولید و فروش به سودش خواهد بود.

با این وجود اما با توجه به اینکه منحنی عرضه و تقاضای خودرو در بازار ایران در سال‌های گذشته هرگز تعادل نداشته و تقاضا بیش از توان تولیدی خودروسازان داخلی بوده است، نگاه مسئولان دولتی اینگونه است که با افزایش تولید خودرو می‌توان در مقابل روند اوج گیری قیمت‌ها در بازار ایستادگی کرد، تئوری که شرایط امروز بازار آن را با تردید مواجه کرده است.

از ابتدای سال جاری، قیمت خودرو، همزمان با قیمت بسیاری از دیگر بازارها، افزایش یافته و این روند در هفته‌های اخیر نیز بار دیگر شدت گرفته است. این در حالی است که از بهار امسال و همزمان با آغاز موج جدید افزایش قیمت، وزارت صمت با همکاری خودروسازان وعده افزایش تولید و عرضه محصولات به بازار را داد تا شاید با برنامه جدید، سرعت افزایش قیمت محصولات در بازار آزاد کاهش یابد. در چنین چارچوبی، ایران خودرو اعلام کرده که میزان تولید محصولاتش از ابتدای سال تا اول مهر ماه، در قیاس با مدت مشابه سال قبل، افزایشی 50 درصدی داشته است.

این شرکت اعلام کرده که از ابتدای امسال تا پایان روز چهارم مهرماه ۲۴۲ هزار و ۱۹ دستگاه خودرو را تولید کرده که ۸۰ هزار دستگاه و معادل ۵۰ درصد نسبت به مدت مشابه سال گذشته بیشتر است. در همین بازه زمانی در سال گذشته، تعداد ۱۶۱ هزار و ۸۴۶ دستگاه خودرو تولید شده بود. در کنار آن وعده داده شده که با ترخیص قطعات خودروهای کسری دار،‌ بیش از ۳۰ هزار دستگاه خودرو در مدت کوتاهی تکمیل و روانه بازار خواهد شد. فروش‌های مستمر فوق‌العاده محصولات، با موعد تحویل حداکثر سه ماه نیز به عنوان یکی از مسیرهای افزایش عرضه به بازار درنظر گرفته شده که برهمین اساس تا پایان امسال،‌ در مقطع زمانی هر دو هفته، محصولات این شرکت در قالب این طرح عرضه خواهند شد.

افزایش بی حاصل تولید در حالی صورت گرفته که با موافقت شورای رقابت، قیمت محصولات ایران خودرو نیز در بهار و تابستان امسال، دو بار رشد کرده و احتمالا با درخواست جدید خودروسازان، در پاییز امسال افزایش قیمت دیگری نیز در راه خواهد بود.

به این ترتیب در ماه‌های گذشته، ایران خودرو نه تنها نتوانسته به طرح کلان مدیریت قیمت با افزایش تولید کمک کند که حتی هنوز برنامه مشخصی برای خروج از زیان دهی نیز ارائه نمی‌شود. به این ترتیب بزرگترین خودروساز ایرانی در حالی به فعالیت خود ادامه می‌دهد که چه خودرو جدید به بازار برساند و چه نرساند، نه توان بهبود وضعیت داخلی خود را دارد، نه توانسته مشتریانش را راضی کند و نه دولت را در دست یابی به نظمی جدید در بازار کمک کرده است و این یعنی یکی دیگر از دستاوردهای پر سر و صدای مقیمی نیز در عمل نتیجه‌ای جز افزایش بی حاصل تولید نداشته است.

ورود به گفتگو

بیشتر

Subscribe